V tomto cestopisu, lépe řečeno průvodcem "nevydařenou" akcí (ale o tom více v průběhu) bych rád přiblížil putování po Jeseníkách a po polské části Dolnoslezského kraje okresů Nysa a Zloty Stok. Následující řádky, ale zejména spousta obrázků, může být pro mnohé inspirací nebo poučením jak může vypadat výsledek dvou natěšených cykloturistů z královéhradecka. Nápad uskutečnit poslední letošní cykloturistický výlet na sklonku léta vznikl na počátku září, kdy Tomáš plný nadšení mě lákal ukázkami různých tras. Se vzpomínkami na červnové toulání po Chorvatsku ( více zde  ) jsem neváhal a plány byly na světě.

Odjezd ze Smiřic

V pátek 12.září 2003 nakládáme kola na střechu auta a v 9:30 hodin vyrážíme ze Smiřic. Počasí je oblačné bez deště a přeháněk. Tomáš, který má právě po noční, se snaží ještě po cestě v autě dohnat spánek.

Výprava

Ještě v Čechách se zastavujeme ve Vamberku u zdejšího cyklosportu na dokoupení některých drobností a pokračujeme dál.

Červenovodské sedlo                          Šumperk                               Mapa

Pod Suchým vrchem            Šumperk  Šumperk     Mapa Letohrad-Šumperk

Jedeme přes Žamberk a Jablonné nad Orlicí táhlým stoupáním na Červenovodské sedlo pod Suchým vrchem. Odtud je 4 km lesní cestou rozhledna Suchý vrch. Ovšem Tomáš má půlnoc a spokojeně vrní. Rozhoduji se pokračovat dál a Suchý vrch nechat jen vzpomínce na loňskou 3 denní expedici po hřebenu Orlických hor. O této cyklistické akci více zde (cestopis před dokončením). Tady končí hranice Orlických hor a zároveň se tímto loučíme s českým krajem a vjíždíme na Moravu.

Zámek Velké Losiny

Kousek za Šumperkem si děláme krátkou prohlídku Velkých Losin. Město je známé zámkem, ale především lázněmi a horkým nekrytým termálním koupalištěm. Díky vysokým teplotám vřídla je provoz až do listopadu.

Velké Losiny  Velké Losiny  Velké Losiny  Velké Losiny

Zámek                      Vstupní část                      Nádvoří                         Nádvoří

Lázně Velké Losiny                                                                         Mapa

V ulicích Velkých Losin  Lázeňský park  Lázně Velké Losiny             Mapa Šumperk-Velké Losiny

Hledání cesty          Vchod do láz. parku        Lázeňský dům           Mapa Šumperk-V.Losiny

Termální koupaliště Velké Losiny

Termální koupaliště  Termální koupaliště  Termální koupaliště  Termální koupaliště

V sousedství lázní se nachází termální koupaliště. Je nekryté, křišťálově čistá voda má na přítoku 35°C, na odtoku 29°C, vzduch 13°C. V ceníku jsme vyčetli 70 Kč na den v sezóně a mimo sezónu 30 Kč. Mít tak s sebou plavky, tak jsme už ve vodě, zkrátka lze jen těžko odolat. Není ani divu, že provoz koupaliště je až do listopadu.

Vítejte v Jeseníkách !

Po hodinovém příjemném zdržení ve Velkých Losinách se vydáváme do nitra Hrubého Jeseníku. Zvolili jsme cestu přes Malou Morávku, abychom se po cestě do Vrbna pod Pradědem mohli zastavit před Karlovou Studánkou na "Hvězdě". Toto místo je totiž ideálním východiskem pro výšlap na nejvyšší horu Moravy Praděd 1491 m.n.m. Při příjezdu na Hvězdu zůstává obloha trvale zatažená, což nevěští nic dobrého. Uprostřed hor to platí dvojnásob.

Jeseníky panorama

Tomáš na Hvězdě                Hvězda - brána na Praděd                 Okolí Pradědu
Průzkum okolí Hvězdy         Vstupní brána na Praděd                 Okolí Pradědu

Sjíždíme dolů do Karlovy Studánky a dál přes Ludvíkov do Vrbna p.Pradědem. Těsně před Vrbnem je kemp s provozem do konce září. Zde nás také čeká správce. Ubytujeme se, připravíme kola na výjezd. Je 17 hodin. Začíná drobně poprchávat. To nejhorší, co nás mohlo potkat. Obloha je trvale zatažená. Necháváme kola na střeše auta a vyrážíme do Karlovy Studánky a na Hvězdu. Je pokročilá doba a my bychom si rádi ještě dnes vyšlápli Praděd. Přijíždíme na Hvězdu. Prší čím dál víc. Hlídač na bráně řízeného provozu nám výjezd rozmlouvá. Ze shora z Pradědu jede auto a zklamaný řidič vystupuje z vozidla a stěžuje si, že nahoře je peklo a není nic vidět. To nám na chuti podstatně ubralo a po delším obšlapávání na Hvězdě jsme výjezd vzdali a vrátili se do kempu.

Autocamping Dolina ve Vrbně p/P

Adresa: Ludvíkov 112, 79326 Vrbno pod Pradědem, Tel. 554 751 983, privát 554 752 264

Autocamping Dolina    Autocamping Dolina    Autocamping Dolina    Autocamping Dolina

Osoba v chatce 65 Kč, automobil 35 Kč v měsíci září. Kemp je v tuto dobu téměř prázdný. Bude otevřen do 30.9.2003.

Karlova Studánka

Druhý den ráno stále vytrvale prší. Balíme. Nemá to smysl čekat na zázrak. Odjíždíme si prohlédnout Karlovu Studánku.

Vyhořelá chata   Centrum obce   Památník   Centrum obce

Vyhořelá chata             Centrum obce                  Památník                    Centrum obce

Hotel   Piverna           Mapa Vrbno-Praděd
      Knížecí dům                  Pitný pavilon            Mapa Vrbno - Praděd

Ludvíkov

Loučíme se z Karlovou Studánkou a cestou do Vrbna se zastavujeme v Ludvíkově, abychom se podívali, jakou škodu zde kdysi napáchala říčka Bílá Opava. Pozn. autora: "To aby pražáci věděli, že nejsou škodni jen oni. Tak vytáhněte bulvy a klikněte !!!!! "

Zničený domek    Bílá Opava

Zničený domek           Říčka Bílá Opava

Projeli jsme tedy chmurným a deštivým Vrbnem a odbočili na Heřmanovice a Zlaté Hory. Vedlo nás k tomu rozhodnutí, že nepojedeme stejnou cestou zpět domů, ale podstatně zajímavější a stejně dlouhé je to přes Polsko a Bystrzickie Góry. Na hraničním přechodu ve Zlatých horách jsme se stavili na obědě a zamířili do polské Nysy.

Vrbno za deště              Zlaté Hory   Zlaté Hory   Radnice Zlaté Hory

Deštivé mraky nad Vrbnem                Zlaté Hory                      Zlaté Hory               Radnice

Nysa

Městem Nysa jsme jen projeli a za městem je pěkný velký kemp. Je však po sezóně a zeje prázdnotou. Využili jsme ho k výhledu na širou pláň jezera, respektive vodní nádrže. Jezero Nyskie spolu s jezerem Otmuchowským zadržuje vodu z řek pramenících v Bystrzických horách gminy Klodzké a Zloty Stok. Když jsem tu byl letos v květnu natáčet zatmění Slunce, bylo na pláži už dost živo. Ovšem to byly dvojnásobné teploty.

Rybaření na jezeře   Zátoka   Pozorovatelna   Písčitá pláž

Rybaření na jezeře                Zátoka                    Pozorovatelna                  Písčitá pláž

Otmuchów

Pomalu přestává pršet, ale obloha je preventivně zatažená. Jedeme dál. Láká nás ještě to první jezero proti směru toku řeky "Nysa Klodzka". Jezero je stejnojmenné podle města Otmuchów a jako první sbírá vodu z Bystrzickych hor. Obě jezera jsou velká hodně přes 1000 ha. Leží téměř na rovině, proto z jižní části je hradí po celé délce ohromný násep. Ještě před příjezdem k jezeru zastavujeme ve městečku Otmuchów na náměstí. Je tam hezký palác a kostel.

Jezero Otmuchów   Hydroelektrárna   Rybaření na jezeře   Jezerní násep

Jezero Otmuchów          Hydroelektrárna       Rybaření na jezeře           Jezerní násep

Jedeme po silnici podél jezera a zastavujeme se ve vesničce Ścibórz. Je tu kemp "Fregata". Mají tu chatky, prostor pro stany a umělou písčitou pláž (v létě s plavčíkem). Velké betonové molo slouží jako výhled na jezero a chrání kotviště jachet a malých lodí. Příjemné prostředí vhodné i pro rodiny s dětmi. Přestože kemp je už nyní minimálně obsazen, mají tu otevřenou restauraci. Tento kemp jsem si letos v květnu zvolil ideálním místem pro pozorování ranního zatmění Slunce, které vychází přímo nad hladinou jezera.

Ośrodek Wypoczynkowy FREGATA

Ścibórz, 48-367 Trzeboszowice, Tel/Fax (0-77) 4315739

Pokročila doba a začíná se i pomalu stmívat. Už za tmy přejíždíme zvlněný úsek Zlotych Gór  počínaje Zlotym Stokem přes Bystrzickie Góry a Klodzko. V létě jsou hory zajímavé starými usedlostmi. Bystrzicke Góry tvoří na jihu volnou návaznost na Orlické hory se známým lyžařským střediskem Zieleniec. Krátké zastavení děláme jen v lázeňském městečku Kudowa Zdrój, abychom si prohlédli pozdně večerní lázeňskou část. Je nádherně osvětlená a působí uklidňujícím dojmem, která na sklonku sychravého dne jakoby nabádá k zapomenutí na nevydařenou akci. Dopíjíme kávu a děláme definitivní tečku za zkráceným turistickým víkendem. Ve 22 hodin přijíždíme domů.

To jsem já      Napište váš vzkaz do knihy   Návštěvní kniha      Tomáš

Pište  turista@soukroma.cz               Volejte     777/856807   (SMS zde)      Počet přístupů    od 13.10.2003